Kunst is voor ons een manier om de wereld te verkennen, om ideeën te onderzoeken, ontdekkingen te doen. In onze lessen en workshops stimuleren we je om zelf ontdekkingen te doen. Plezier is de motor voor al onze kunstlessen en fouten maken mag.

 

Ruimte voor onzekerheid

Als kunstenaar hebben we de ongelooflijke luxe van een atelier, een plek waar alles mag worden uitgeprobeerd. Waar je nog niet weet wat je zult ontdekken en toevallig van het een in het ander verzeild raakt. Waar dingen ogenschijnlijk mislukken die later prachtige vondsten blijken te zijn. Waar niemand zegt dat iets niet mag of kan. Een veilige plek voor onzekerheid. Zo’n plek is niet alleen voor kunstenaars belangrijk, dat kunnen we allemaal wel gebruiken. In onze projecten streven we er naar zo’n plek mogelijk te maken voor de deelnemers.

Juf, ik voel me zo… ik voel me zo… zo… anders.
Voelt het lekker of onprettig?
Het voelt lekker. En het is iets, wat ik nog niet ken.

Soufyan, groep 5 Basisschool De Bron, Amsterdam

Iets maken kost tijd

Iedereen die wel eens iets heeft gemaakt weet dat hoe meer tijd je eraan besteedt, hoe rijker het wordt. Tijd om uit te proberen, om je het materiaal eigen te maken, om ideeën te laten groeien, om vast te lopen, om overnieuw te beginnen als dat nodig is. Tijd om na te denken met je handen. Dat geeft rust in je hoofd.

Vertrouwen in deelnemers

Behalve ruimte en tijd vraagt het ook vertrouwen om iets te maken. We vertrouwen erop dat de deelnemers, jong of oud, de middelen naar hun hand gaan zetten. Zíj hebben iets te vertellen of te laten zien. Wij proberen ze daarbij te ondersteunen. We kunnen tips geven en materialen aandragen, vragen stellen en rustig afwachten. Het komt altijd goed.