In het Praktijkatelier krijgen leerlingen de gelegenheid om te leren in de praktijk: door zelf maken en onderzoeken. Het Praktijkatelier is een pilot op basisschool Oeboentoe in Purmerend, uitgevoerd door Lijm-lab in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant. Beeldende vorming als leerstrategie: hoe ziet dat eruit in de klas? Samen met de leerkrachten onderzoeken we dat in deze pilot. Welke groepssamenstelling werkt … Lees verder
Hutten bouwen
In de herfstvakantie van 2019 bouwden we in drie dagen een heel huttendorp in Amsterdam-Noord. De VerbroederIJ had de ruimte, Lijm-lab de begeleidende kunstenaars, en de kinderen, als altijd, de ideeën. Ook bij het hutten bouwen kregen kinderen alle ruimte om zelfstandig te spelen, te ontdekken, te maken en te bouwen. De kinderen gingen zoveel mogelijk zelf aan de slag. … Lees verder
Timmeren met kleuters
In onze naschoolse cursussen is er alle ruimte voor onderzoekend leren. Ook als het om timmeren gaat. Dat betekent geen opdracht, wel hamers en spijkers… In 8 of soms 10 wekelijkse lessen van liefst anderhalf uur laten we kinderen kennismaken met het timmeren. Eerst maar eens kijken of het lukt die spijker erin te krijgen. Al gauw ontstaan er ideeën. … Lees verder