In de bovenbouw van OBS Holendrecht laten we de beeldende les aansluiten bij het vak geschiedenis. De kinderen hebben al veel geleerd over de Gouden Eeuw: grachtenhuizen, schepen, ziekten, slavernij en Rembrandt. “Je moest zelf verf maken want dat kon je niet kopen bij de Action.” Jarenlang hebben de leerlingen vooral getekend en geschilderd bij beeldende vorming. Daarom gaan we … Lees verder
Afval en duurzaamheid
Een tyrannosaurus rex en een ruimteschip, ze ontstonden allebei uit hetzelfde materiaal in een beeldend onderzoek naar hergebruik van plastic. In een les van Lijm-lab weet je van tevoren nooit wat het eindresultaat zal zijn; wel dat de ideeën gaan stromen. De jaarlijkse projectweken van OBS ’t Carrousel in Purmerend stonden dit keer in het teken van afval en duurzaamheid. … Lees verder
Groeivormen
Een gezamenlijk kunstwerk in de hal van de school, gemaakt door alle leerlingen. Een kunstwerk dat lange tijd meegaat, in de kleuren van het logo van de school, gerealiseerd binnen een schoolbrede kunstweek rondom het thema natuur. Dat was de wens van de Rietlanden in Marken.In de aanpak van Lijm-lab staan de eigen ideeën van kinderen centraal. We geven ze … Lees verder
Winterdingen
Waaraan kun je zien dat het winter is? Met die vraag gingen de kleuters van de Ichtusschool in Amsterdam op onderzoek uit. ‘Winterdingen’ was een co-teachingproject in het kader van het Leerlijnenlab – Cultuureducatie met Kwaliteit van MOCCA. De vraag van de Bevo-leerkracht van deze school was: hoe kan ik met kleuters beeldend werken op een procesgerichte manier? De lessen … Lees verder