verhalen van buurtbewoners over geluid “Al vijf jaar lang is het heien het enige wat je hoort.” “Ik hoor de buurman hoor vaak zingen, dat maakt me vrolijk!” “Vogels hoor je hier niet meer. Dat geluid mis ik echt, waar zijn de vogels toch gebleven!?” Overal heb je stadsgeluiden, maar welke geluiden horen echt bij de Van der Pekbuurt in … Lees verder
Pilot Praktijkatelier I
In het Praktijkatelier krijgen leerlingen de gelegenheid om te leren in de praktijk: door zelf maken en onderzoeken. Het Praktijkatelier is een pilot op basisschool Oeboentoe in Purmerend, uitgevoerd door Lijm-lab in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant. Beeldende vorming als leerstrategie: hoe ziet dat eruit in de klas? Samen met de leerkrachten onderzoeken we dat in deze pilot. Welke groepssamenstelling werkt … Lees verder
Knikkerbanen
Vier weken per jaar werken alle klassen van de Nicholaas Beetsschool in Alkmaar in een ateliersituatie. Een beeldend kunstenaar bereidt samen met de leerkracht de atelierlessen voor. De kunstenaar werkt alleen de eerste workshop mee, de leerkracht begeleidt de volgende drie. Thema en materiaal worden in overleg met de kunstenaar bepaald. Voor de kinderen van groep 3 was het thema … Lees verder
Hutten bouwen
In de herfstvakantie van 2019 bouwden we in drie dagen een heel huttendorp in Amsterdam-Noord. De VerbroederIJ had de ruimte, Lijm-lab de begeleidende kunstenaars, en de kinderen, als altijd, de ideeën. Ook bij het hutten bouwen kregen kinderen alle ruimte om zelfstandig te spelen, te ontdekken, te maken en te bouwen. De kinderen gingen zoveel mogelijk zelf aan de slag. … Lees verder
Damsko Idealo
Vier zomerdagen lang kunst, muziek, theater en verhalen maken voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar, dat was Damsko Idealo. De locatie: de Schaap Schooltuin in Amsterdam-Noord, een prachtige omgeving om zowel binnen als buiten te werken. Het onderwerp: bouwen aan je ideale stad. Damsko Idealo 2019 was een groots en divers zomerproject van De Muziekstraat, de Theaterstraat, … Lees verder
Water naar de zee dragen
‘Water naar de Zee Dragen’ was een groot samenwerkingsproject naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis: de herdenking van de Waterlandse Vloed van 1916. Samen met buurtbewoners en twee middelbare scholen uit Amsterdam-Noord dachten we na over water. Toen stond heel Noord onder water, hoe houden we nu droge voeten? In 2016 vroeg stichting Waterlandse Vloed ons of we een project … Lees verder
De schroef van Archimedes
‘De schroef van Archimedes’ was onderdeel van het grote kunstevenement Water naar de Zee dragen in Amsterdam-Noord in 2016. Hoe houden we droge voeten? Dat was de vraag die we voorlegden aan leerlingen van het voortgezet onderwijs. Twee scholen, het Hyperion Lyceum en het Bredero Beroepscollege, gingen ermee aan de slag. Na een fietstocht over de verschillende dijken van Amsterdam-Noord … Lees verder
Wonderkabinet
Het Wonderkabinet is een kast vol met wonderbaarlijke voorwerpen. Gevonden of zelf verzonnen. Voorwerpen met een verhaal, verhalen die je wilt delen omdat ze vreemd zijn of mooi. Omdat ze je aan het denken zetten. Samen met de deelnemers maakte Lijm-lab een basiskabinet. Met spullen uit de schuren en zolders van de deelnemers, of uit de kringloopwinkel. Daarna was het … Lees verder
Het eilandenrijk
Een permanente speelplaats voor de allerkleinsten, een ontmoetingsplek voor de ouders. De hele buurt kon erover meedenken en aan meewerken. Al lang koesterden de bewoners van Tuindorp Buiksloot in Amsterdam de wens om de bestaande speelplaats uit te breiden met activiteiten voor de allerkleinsten. Op verzoek van woningbouw Ymere dacht Lijm-lab samen met de bewoners na over de lege plek … Lees verder