Kunstmachine

foto

Hoe zet je iets in beweging zonder motor? Dat zochten we uit in het ontdekatelier Kunstmachine. Met buurtbewoners maakten we knikkerbanen, kettingreacties, automatons mobiels en schaduwtheater. Meer dan duizend grote en kleine mensen deden actief mee aan workshops op verschillende plekken in Amsterdam-Noord. Galerie Pexpo werd drie weken lang een kunstwerkplaats voor de buurt. Kunstmachine, een onderzoek naar beweging, is … Lees verder

Knikkerbanen

foto

Vier weken per jaar werken alle klassen van de Nicholaas Beetsschool in Alkmaar in een ateliersituatie. Een beeldend kunstenaar bereidt samen met de leerkracht de atelierlessen voor. De kunstenaar werkt alleen de eerste workshop mee, de leerkracht begeleidt de volgende drie. Thema en materiaal worden in overleg met de kunstenaar bepaald. Voor de kinderen van groep 3 was het thema … Lees verder

Teamtraining materiaalgebruik

Andere materialen in de klas gebruiken, hoe pak je dat aan? Leerkrachten van basisschool Roelof van Wienesse in Wijdenes waren enthousiast geworden door een eerdere training bij onze collega’s van Atelier in een koffer. Ze vroegen Lijm-lab om een training voor het hele team, met de nadruk op mogelijkheden van werken met eenvoudig materiaal. In een studieochtend liet Lijm-lab zien … Lees verder

Afval en duurzaamheid

plastic afval recyclen

Een tyrannosaurus rex en een ruimteschip, ze ontstonden allebei uit hetzelfde materiaal in een beeldend onderzoek naar hergebruik van plastic. In een les van Lijm-lab weet je van tevoren nooit wat het eindresultaat zal zijn; wel dat de ideeën gaan stromen. De jaarlijkse projectweken van OBS ’t Carrousel in Purmerend stonden dit keer in het teken van afval en duurzaamheid. … Lees verder

Winterdingen

Waaraan kun je zien dat het winter is? Met die vraag gingen de kleuters van de Ichtusschool in Amsterdam op onderzoek uit. ‘Winterdingen’ was een co-teachingproject in het kader van het Leerlijnenlab – Cultuureducatie met Kwaliteit van MOCCA. De vraag van de Bevo-leerkracht van deze school was: hoe kan ik met kleuters beeldend werken op een procesgerichte manier? De lessen … Lees verder