Pilot Praktijkatelier I

huis van de toekomst

In het Praktijkatelier krijgen leerlingen de gelegenheid om te leren in de praktijk: door zelf maken en onderzoeken. Het Praktijkatelier is een pilot op basisschool Oeboentoe in Purmerend, uitgevoerd door Lijm-lab in samenwerking met Cultuurhuis Wherelant. Beeldende vorming als leerstrategie: hoe ziet dat eruit in de klas? Samen met de leerkrachten onderzoeken we dat in deze pilot. Welke groepssamenstelling werkt … Lees verder

Knikkerbanen

foto

Vier weken per jaar werken alle klassen van de Nicholaas Beetsschool in Alkmaar in een ateliersituatie. Een beeldend kunstenaar bereidt samen met de leerkracht de atelierlessen voor. De kunstenaar werkt alleen de eerste workshop mee, de leerkracht begeleidt de volgende drie. Thema en materiaal worden in overleg met de kunstenaar bepaald. Voor de kinderen van groep 3 was het thema … Lees verder

Damsko Idealo

maquette ideale stad

Vier zomerdagen lang kunst, muziek, theater en verhalen maken voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar, dat was Damsko Idealo. De locatie: de Schaap Schooltuin in Amsterdam-Noord, een prachtige omgeving om zowel binnen als buiten te werken. Het onderwerp: bouwen aan je ideale stad. Damsko Idealo 2019 was een groots en divers zomerproject van De Muziekstraat, de Theaterstraat, … Lees verder

Water naar de zee dragen

‘Water naar de Zee Dragen’ was een groot samenwerkingsproject naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis: de herdenking van de Waterlandse Vloed van 1916. Samen met buurtbewoners en twee middelbare scholen uit Amsterdam-Noord dachten we na over water. Toen stond heel Noord onder water, hoe houden we nu droge voeten? In 2016 vroeg stichting Waterlandse Vloed ons of we een project … Lees verder

De schroef van Archimedes

‘De schroef van Archimedes’ was onderdeel van het grote kunstevenement Water naar de Zee dragen in Amsterdam-Noord in 2016. Hoe houden we droge voeten? Dat was de vraag die we voorlegden aan leerlingen van het voortgezet onderwijs. Twee scholen, het Hyperion Lyceum en het Bredero Beroepscollege, gingen ermee aan de slag. Na een fietstocht over de verschillende dijken van Amsterdam-Noord … Lees verder

Vreemd… over Chagall

De inspiratie voor dit kunstproject ligt in het leven en het werk van Marc Chagall. Zijn leven en werk raakt aan thema’s die kinderen bewust of onbewust bezighouden. Wie ben ik? Waar hoor ik bij? Wat is vreemd? Geef je ruimte aan wat anders is? Met de muziekleerkracht van basisschool De Bron, Pavla Zachovalová en theatermaker Ellen Bavinck ontwikkelden we … Lees verder