Spelen met letters: een workshop op het snijvlak van beeld en taal, over taal, letters en symbolen. Met Stichting Taalvorming organiseerden we de workshops in verschillende bibliotheken in Amsterdam, vijf keer in de zomervakantie en vier keer in de kerstvakantie. De kinderen vertelden over de talen die ze thuis spreken, onder meer Russisch, Chinees en Bengaals. We gingen aan de … Lees verder
In de Gouden Eeuw
In de bovenbouw van OBS Holendrecht laten we de beeldende les aansluiten bij het vak geschiedenis. De kinderen hebben al veel geleerd over de Gouden Eeuw: grachtenhuizen, schepen, ziekten, slavernij en Rembrandt. “Je moest zelf verf maken want dat kon je niet kopen bij de Action.” Jarenlang hebben de leerlingen vooral getekend en geschilderd bij beeldende vorming. Daarom gaan we … Lees verder
Damsko Idealo
Vier zomerdagen lang kunst, muziek, theater en verhalen maken voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar, dat was Damsko Idealo. De locatie: de Schaap Schooltuin in Amsterdam-Noord, een prachtige omgeving om zowel binnen als buiten te werken. Het onderwerp: bouwen aan je ideale stad. Damsko Idealo 2019 was een groots en divers zomerproject van De Muziekstraat, de Theaterstraat, … Lees verder
Afval en duurzaamheid
Een tyrannosaurus rex en een ruimteschip, ze ontstonden allebei uit hetzelfde materiaal in een beeldend onderzoek naar hergebruik van plastic. In een les van Lijm-lab weet je van tevoren nooit wat het eindresultaat zal zijn; wel dat de ideeën gaan stromen. De jaarlijkse projectweken van OBS ’t Carrousel in Purmerend stonden dit keer in het teken van afval en duurzaamheid. … Lees verder