Onderzoekend leren en beeldende vorming lijken voor elkaar gemaakt. Lijm-lab heeft in de loop der jaren voor beeldende vorming een manier van werken ontwikkeld die leerkrachten heel goed in de klas kunnen toepassen. Daar hoef je geen kunstenaar voor te zijn. Wij trainen of coachen docenten en icc-ers: individueel, als teamtraining, of als start van een kunstproject op school.
Juf, mag ik het helemaal zelf weten?
inspiratieworkshop, 1,5 uur
Praktijkgericht leren is minder vrijblijvend dan 'knutselen'. Het begint met nieuwsgierigheid en wat het eindresultaat zal zijn, weten we nog niet. In deze workshop laten we zien wat er gebeurt wanneer kinderen hun eigen ideeën mogen vormgeven. Welke stappen ze maken, welke verhalen zomaar ontstaan. Je doet zelf materiaalonderzoek en we laten je meegenieten met de ontdekkingen van kinderen.
Techniek voor kleuters
teamtraining, 1,5 uur
Kleuters en kunstenaars leren op dezelfde manier: door te spelen. Hoe bied je een rijke speelomgeving, die kleuters uitdaagt en hun nieuwsgierigheid prikkelt? Welk gereedschap bied je aan? Een teamtraining over echte techniek en echt onderzoek in de speelhoek.
Het maken van een speelveld
teamtraining, 1,5 uur
Bij Lijm-lab maken we geen les, maar een speelveld. Een speelveld waarin elk kind ruimte krijgt zijn eigen onderzoek te doen. Een uitnodiging tot verwondering. Hoe doe je dat? Deze training gaat over het afbakenen van het speelveld en over de 'uitdagende beperking'. We oefenen met materiaalkeuze en het bedenken van uitnodigende vragen.
Studiedag onderzoekend leren
teamtraining, 1 dag
Tijdens deze studiedag nemen we de tijd om wat dieper in te gaan op de mogelijkheden van onderzoekend leren in de kunstles. Je gaat praktisch aan de slag met nieuwe materialen en met de cyclus verkennen – maken – reflecteren. Hoe verloopt jouw creatieve proces en herken je het bij de kinderen? Je krijgt een theoretisch kader en we gaan in gesprek over de leerdoelen.
prijs teamtraining afhankelijk van het aantal deelnemers, vanaf € 750, =